Bezoek uit Nederland! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Waterschoot - WaarBenJij.nu Bezoek uit Nederland! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Waterschoot - WaarBenJij.nu

Bezoek uit Nederland!

Blijf op de hoogte en volg Saskia

11 Mei 2013 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Hier weer eens een update !
Afgelopen week zijn mijn papa, mama, Mike, Francine en Michal langsgekomen. De eerste paar dagen heb ik ze kennis laten make met Paramaribo. En we hebben die week ook veel leuke trips gedaan.
Ik heb ze een rondleiding gegeven op mijn stageschool. Aan mijn stageklas hadden ze een bal cadeau gegeven. Dit werd erg gewaardeerd door de kinderen ze wilden er gelijk mee gaan spelen. Nu gebruiken ze de bal ook bij de naschoolse opvang. Donderdag zijn we op jeepsafari geweest. Waar we hebben gezwommen in een kreek die net zo zwart zag als cola. Dit water zag er heel helder uit. Wat wel grappig was, er stond wel een bord bij dat het verboden was om te zwemmen wanneer je ongesteld was. De gids had een ananas voor ons uit een boom gehaald, deze mochten wij allemaal proeven.
De ananas was warm en erg lekker, doordat hij de hele dag in de zon had gehangen. Daarna zijn we weer terug gereden we moesten veel hellingen op en af. Wij waren met een beginnend chauffeur op stap dus we hebben redelijk vaak de hellingen op en af gereden.

Zaterdag zijn we op trip geweest. We moesten ons verzamelen in Leonsberg. En vanuit daar zijn we de Commewijnerivier opgegaan. Hier hebben we eerst dolfijnen gespot. We zagen zelfs een paar springende dolfijnen. Ze kwamen heel dicht bij onze boot. Daarna zijn we naar een dorpje gevaren dat aan het water lag. Hier hebben we ons avondeten gegeten. We aten rijst, kip en groenten. Vervolgens moesten we op een andere boot, omdat we door het moeras moesten gaan varen. Ik zat in de boot met mama, papa en Mike. Er zaten heel veel muggen dus we zijn best veel gestoken daar. Vooral Francine en Michal waren veel gestoken, dit kwam omdat ik was vergeten te zeggen dat zwart de muggen aantrok. En zij hadden dus zwarte kleding aan. Eenmaal aangekomen op het strand kregen we cassave chips en wat te drinken. We zijn toen op zoek gegaan naar zeeschildpadden al snel had onze gids er een gevonden. Maar deze soort was erg schuw dus hij maakt een rondje en ging weer terug de zee in. Daarna vonden we de grootste zeeschildpaddensoort de leatherback schildpad. Deze kan wel 2 meter lang worden. Hij liep het strand op om zijn eieren te gaan leggen. We mochten eerst gaan kijken hoe zij haar nest ging graven. En daarna hebben we haar eieren zien leggen. Ze kunnen wel honderd eieren leggen. We stonden met 10 man om haar heen maar hier leek de schildpad niks van te merken ze ging gewoon door met eieren leggen. Hierna zijn we weer terug gaan varen richting het dorpje. Tijdens de tocht had een van de gidsen een kaaiman gevangen. We mochten de kaaiman allemaal vasthouden zodat we leuke foto's konden maken.

Zondag zijn we naar Berg en Dal gegaan, dit is een dorpje en een voormalige plantage in Suriname. Het is een resort waar je kan verblijven en vele activiteiten kunt doen. We moesten ons om 6 uur ’s morgens verzamelen bij hotel ‘Krasnapolsky’. Hier stond de bus al klaar toen we aankwamen. Het was 1.5 uur rijden naar Berg en Dal. Hier mochten we eerst een tuigje aandoen, zodat we op de kabelbaan konden. Eerst kregen we een korte uitleg hoe je van de kabelbaan moest afgaan. Het was de bedoeling dat je op het teken van de begeleiders jezelf omhoog moest trekken met de remhandschoen. Ook moest je je benen gekruist houden. Dit mochten we allemaal eerst even proberen. Nadat iedereen ‘geslaagd’ was voor de test mochten we op de echte kabelbaan beginnen. Er waren acht platformen en 3 niveaus je had niveau 1,2 en 3. Hierbij was niveau 3 het moeilijkste. Het was erg leuk om te doen ik voelde me net Tarzan die door de jungle heen slingerde. Vooral het platform bij de Surinamerivier was erg gaaf. Hier had je een geweldig uitzicht en moest je over de Surinamerivier heen sliden.

Daarna zijn we gaan kajakken. Ik zat samen met Margot in de kajak. Op de heenweg ging het vrij vlot, alleen op de terugweg hadden we de stroming tegen en toen was het best zwaar. Toen hebben we even uitgerust en wat gegeten en gedronken. Vervolgens zijn we gaan volleyballen, dit was leuk maar erg warm. We zijn na de wedstrijd lekker gaan zwemmen. Het was een erg leuke dag!
Afgelopen maandag en dinsdag heb ik bij het hotel gezwommen. En zijn we nog naar het winkelcentrum geweest waar Mike, Francine en ik slippers hebben gekocht. ’s Avonds heb ik lekker kunnen douchen in het hotel, waar ze heerlijk warm water hadden. Het was fijn om eindelijke weer eens met warm water te kunnen douchen.

Volgende week is mijn laatste stageweek, de tijd is echt omgevlogen. Dus deze week gaan we ons onderzoek afronden.