Weekendje Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Waterschoot - WaarBenJij.nu Weekendje Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Waterschoot - WaarBenJij.nu

Weekendje Bigi Pan

Blijf op de hoogte en volg Saskia

12 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Hee allemaal,

Ik dacht het is weer eens tijd voor een up- date. Bedankt allemaal voor jullie llieve berichtjes dit doet me erg goed.

Dinsdag
Vandaag zijn we naar het ministerie geweest van justitie en politie. We hebben daar een stempel gekregen, zodat we drie maanden kunnen verblijven in Suriname. Daarna moesten we in een rij gaan staan om een afspraak te maken voor ons visum. Er stonden ongeveer acht mensen voor ons dus we hadden verwacht dat dit vrij snel zou gaan. Helaas viel dit nogal tegen. Na twee uur wachten hebben we onze contactpersoon op het SPI (Surinaams pedagogisch instituut) gebeld. Hij vertelde dat we moesten doorgeven dat het haast had en dat het voor morgen geregeld moest worden omdat we dan een afspraak op het SPI hadden. Toen we dat zeiden ging de deur gelukkig wel open. Deze was namelijk heel de tijd dat we er stonden nog dicht gebleven. We zagen wel langs de zijdeur mensen naar binnen gaan. Maar die hadden daar waarschijnlijk geld voor betaald. Nu hebben we een afspraak gemaakt voor 19 februari. Ze zeiden dat ze rond 7 uur open gingen en dat we dan zo snel mogelijk moesten komen zodat we dan de eersten waren.

Woensdag
We zijn naar het SPI gegaan en hebben daar te horen gekregen dat we op maandag, dinsdag en woensdag stage moeten lopen op een openbare basisschool. En op donderdag hebben we dan evaluatie op het SPI. Ook mogen we hier een dagje meelopen om te zien hoe de lessen daar gegeven worden. Onze contactpersoon was erg aardig en enthousiast. Hij vertelde dat we ook van de cybers (computers) gebruik mochten maken. En dat ze ons alle hulp wilden aanbieden voor ons onderzoek, dus dat is wel fijn.

Donderdag
Donderdag zijn we voor het eerst op stap gegaan in Paramaribo. We zijn naar de Havana Lounge geweest. Eerst was er een groep aan het salsa dansen tot half 2. Dit was wel leuk om te zien omdat er ook lange Nederlandse dames aan het dansen waren met kleine Surinaamse mannen. Daarna draaiden ze de muziek die we ook gewend zijn in Nederland. Er was een groepje mannen die ging battlen (net als in step up) tegen elkaar. Volgens mij waren het hiphoppers, dat was wel leuk om te zien.

Zaterdag en zondag
Vandaag werden we om half 8 opgehaald om met het busje naar Bigi Pan te gaan. Dit is een plaatsje in het westen van Paramaribo. We reden door verschillende districten zoals Saramacca en Nickerie. Tijdens de reis werd er wat verteld over de geschiedenis van Suriname. We moesten ongeveer 6 uur rijden en daarna nog 1,5 uur in een bootje varen totdat we er waren. We zagen veel mooie vogels en verschillende soorten slangen onderweg. We gingen met 15 man naar een hutje midden in het Bigi Pan meer. Dit was een groot meer in een panvorm. Toen we daar aankwamen hebben we onze hangmatten opgehangen. We wilden buiten gaan slapen zodat we de zonsopgang zouden zien. ’s Avonds gingen we op zoek naar kaaimannen, dit was erg spannend want je zag bijna niks alleen het licht van de zaklamp. We hebben wel een aantal grote slangen gezien maar helaas nog geen kaaiman. Daarna werd er lekker voor ons gekookt op het houtvuur. We aten rijst met kip en kousenband. ’s Avonds hebben we gezellig met de gids gekletst. Hij vertelde dat we het leven positief moesten benaderen en dat alle goede dingen dan naar je toe zouden komen. Toen we gingen slapen werden we midden in de nacht wakker omdat het nogal stormde. Kelly, Margot en ik lagen aan de buitenkant dus wij waren helemaal nat want er waren geen windschermen ofzo. Wij zijn toen maar binnen in de hut gaan liggen op onze hangmat op de houten vloer. Daar heb ik wel lekker verder kunnen slapen. De zonsopgang hebben we helaas gemist omdat het te bewolkt was. Op zondag zijn we eerst een eind gaan varen. We werden toen afgezet bij een ondiep stuk waar we konden badderen in de modder. Je kon hier je huid goed scrubben. We hebben er eentje gezien op de terugweg. Ook hebben we een modderbad gekregen dit was wel echt lekker. Daarna zijn we weer terug gaan varen en zagen we nog een brulaap in de boom.
Tijdens de terugreis was ik best verbrand, omdat ik dacht dat het toch wel bewolkt zou blijven. Maar dit wordt later natuurlijk weer bruin. Op de terugweg heb ik nog een flesje kokosolie gekocht dit zou goed helpen tegen de muggenbeten. Ondertussen heb ik al stagiairebenen (benen met veel muggenbeten) zoals ze dit hier noemen. Tijdens de terugreis heb ik nog wel een kaaiman gespot, hadden we toch nog ons doel bereikt.

Stage
Deze maandag zijn Kelly en ik voor het eerst naar stage gegaan. Het was maar tien minuutjes fietsen dus dat was wel ideaal. De leerkrachten waren erg aardig, we hebben vooral lessen van andere studenten van het SPI (Surinaams pedagogisch instituut) bekeken. En ik heb een studente nog geholpen tijdens de beeldende vorming les. Zij ging een vaasje met surinaamse bloemen maken. Dit was best een moeilijke opdracht. De kinderen voerden de opdracht beter uit dan ik had gedacht. Het knutselen doen ze hier wel op een hoog niveau.
Op dinsdag waren we vol goede moed door de tropische regenbui gefietst. Toen we op stage aankwamen zagen we dat de lokalen van de onderbouw onder water stonden. Er werd ons verteld dat we nog even moesten wachten op de directrice want die kon ons vertellen of de school door zou gaan. Zij vertelde ons dat we weer terug naar huis konden, omdat er vandaag geen les zou worden gegeven. Dus toen hebben we thuis maar wasjes gedraaid en een lekker middagmaal verzorgd voor onze huisgenoten.

• 13 Februari 2013 - 09:41

Francis:

Hoi Saskia,

Wat een avontuur in de binnenlanden van Suriname. Fijn te lezen dat het goed gaat en dat je veel leuke dingen doet. Waarom moeten jullie 19 februari terug? Je hebt toch al een stempel?
    Fijne dag.

Groeten van Francis

• 13 Februari 2013 - 12:32

Dinah:

Hoi Saskia,

Wat een avonturen heb je al beleefd zeg in zo'n korte tijd! Dat uitgaan klinkt wel leuk daar, zoals dat salsadansen en dat battelen.. Lijkt het een beetje op Kokorico? ;) haha!
    Carnaval zit er weer op hier.. maandag was voor mij de afsluiter in Scheerders, ik was 't echt beu daarna.. je hebt onze pakjes wel al gezien zeker op facebook, want die wilde je zien he!

Nog heel veel plezier en succes daar!!

Veel liefs,
    Dinah

• 13 Februari 2013 - 14:16

Jacqueline Vael:

Wat hebben jullie al veel gedaan, saskia. Hartstikke leuk. Dat maak je hier niet mee, een school die sluit vanwege het water. Niet gek een onverwacht dagje vrij. Ook het uitgaan is wel even anders. Maar je komt misschien wel terug als een salsa fanaat. Wie weet . Je kunt ons dus veel laten beleven als we komen. Wellicht kun je je broer ook het uitgaansleven daar eens laten beleven.
    Lieve sas, geniet ervan. Xxxxx. van ons allemaal hier thuis.

• 13 Februari 2013 - 20:51

Gerda WeemaesKloosterzande:

Hallo Saskia. Leuk je verhaal te lezen. Geniet ervan. Groetjes gerda

• 13 Februari 2013 - 20:59

Saskia Van Waterschoot:

We hebben nu nog maar een stempel om 3 maanden te verblijven. Dus dan hebben we een gesprek op het ministerie van justitie en politie om nog een maand langer te blijven.

• 13 Februari 2013 - 21:15

Saskia Van Waterschoot:

Hee Dinah, ik heb jullie pakjes idd gezien echt leuk hoor! Haha ja dat begrijp ik dat jullie de laatste dag niet gingen dan is iedereen ook altijd heel moe. De muziek is wel een beetje hetzelfde als in Kokorico trouwens.
    Hoe bevalt jullie minor trouwens?
    Jij ook veel plezier en geniet nog van je vakantie!

xx

• 16 Februari 2013 - 21:18

De Van Liere's:

He sas.
    Wat leuk om je verhaal te lezen! Geniet van je uitstapkes daar want hier is niks te beleven natuurlijk!
    Hoe oud zijn de kinderen die je les geeft daar? en lekker hoor een dagje vrij zou je hier niet snel tegen komen.

Groetjes de van Liere's

• 16 Februari 2013 - 21:21

De Van Liere's:

Nog een vraagje van het thuisfront!
    Heb je al een vogeltje daar voor de wedstrijden die ze daar houden?

• 17 Februari 2013 - 18:14

Karin Van Der Linden:

Hallo Saskia,

Wat leuk om jouw verhalen te lezen!Genoeg te beleven daar. Ik hoorde van je moeder dat je in groep 3 zit.Zitten er veel kinderen in de klas?Stonden bij ons ook maar een keer de lokalen onder water, dan hadden we een dagje vrij.Nee hoor, geintje! Jullie hebben wel lef om buiten te slapen, zo tussen de slangen en de kaaimannen!Het lijkt wel Expeditie Robinson.Het is inderdaad zo wat die man zegt; je moet t leven positief benaderen en eigenlijk net als de mensen daar denken: relax man!Geniet ze en ik bel je binnenkort. Vele groeten van ons allen.

• 24 Februari 2013 - 11:14

Nicole:

He Saskia, ik was eens aan t kijken wat gaan we eens doen in Suriname en dacht eens zoeken of ik Saskia vind e voila....
    Nu zijn jullie op trip, ben zo benieuwd hoe het is geweest brrrrrrrrrr.... veel enge dieren gezien?????
    Ik kan niet wachten op jullie verhalen!!! Enne..... heeft Kelly haar wat gedragen???? hou ze maar wat in de gaten Sas ha ha.

He als je nog wat nodig hebt hoor ik het wel van je mams (heb al afgesproken met haar )
    Mis je nog iets typisch nederlands???? dan nemen we het mee, alleen etenswaren zal niet mogen denk ik.

Nog HEEL VEEL plezier en pas goed op elkaar!!!
    greetz Nicole