Trip naar Apoera en Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Waterschoot - WaarBenJij.nu Trip naar Apoera en Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Waterschoot - WaarBenJij.nu

Trip naar Apoera en Blanche Marie

Blijf op de hoogte en volg Saskia

02 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Ik vond het weer eens tijd om een bericht te sturen vanuit het zonnige Paramaribo. Afgelopen weekend ben ik op een 4- daagse trip geweest naar het binnenland van Suriname.

Op vrijdagochtend werden we om 8 uur opgehaald aan de Mozartstraat door drie jeeps. We zijn vertrokken met 12 huisgenoten en 3 anderen. De eerste stop was bij het vliegveld (Zanderij) . Daar hebben we broodjes met kaas en ei gegeten. Toen zijn we weer vertrokken richting Apoera een dorpje aan de Corantijn rivier. Na een halfuurtje rijden kwamen we erachter dat het een lange tocht zou worden. Onze chauffeur Rudi vertelde dat de weg erg slecht begaanbaar was door de vele regen. Er zaten veel kuilen in de weg en vaak konden we niet harder dan 30 km per uur rijden. Tijdens de rit ontdekte onze chauffeur een boskalkoen. Hij vroeg toen of we het goed vonden dat hij deze zou neerschieten voor het avondeten. In een schot had hij de kalkoen neergeschoten en ging hij op zijn slippers het oerwoud in om de buit op te halen. Onderweg is er een paar keer gestopt om een sanitaire stop te maken ( in de bosjes). Onze chauffeur had vier liedjes op zijn mobiel staan dus deze hebben we de hele rit geluisterd. Na 12 uur gereden te hebben kwamen we aan bij ons huisje. We kenden deze nummers nu wel uit ons hoofd. Het was een huisje zonder ramen en deuren. Eerst hebben we onze hangmatten en klamboes opgehangen en daarna kregen we nog een heerlijke soato soep die door de kok Gili was gemaakt. Daarna zijn we lekker gaan slapen.

Zaterdag zijn we vroeg opgestaan. En hebben we een ontbijt gekregen met eieren, pannenkoeken en boterhammen. Ze houden hier wel van lekker eten. Daarna zijn we vertrokken naar een oud treinstation en hebben hier een aantal foto’s gemaakt. Er was een heel spoor gelegd naar het Bakhuysgebergte om bauxiet te vervoeren, maar hier is na de onafhankelijkheid van Suriname niks meer van gekomen. Toen zijn we nog naar een inheems dorpje geweest. Hier leefden de indianen ze verkochten sieraden en verbouwden hun eten zelf. Het was best mooi om te zien hoe de mensen daar zou eenvoudig leefden. Er stond ook een tv in het dorpje deze was geschonken door een toerist. Dus ze hadden toch ook wat moderne spullen. In de avond hebben we door verschillende dorpjes gereden. Er was in een dorpje een voetbalwedstrijd bezig, Apoera moest spelen tegen Washabo. Ze speelde heel vreedzaam samen en hadden geen scheidsrechter nodig. Deze wedstrijd hebben we even bekeken en daarna zijn we de school die daar in de buurt stond gaan bekijken. ’s Avonds zijn we naar de lokale discotheek geweest. Er hing daar een discobal en de muziek werd afgespeeld op een I- pod met boxen. Het was het einde van de maand dus iedereen had zijn loon weer gekregen en kon gaan feesten.

Zondagochtend zijn we naar Blance Marie vertrokken. Dit was best nog een eind rijden over de hobbelige wegen. Het laatste stuk hebben we door de jungle gereden. Onze chauffeur reed toen per ongeluk tegen een boom aan, we hoorden een grote klap en hij vroeg ons of er een grote deuk inzat. Hij stapte even uit en bekeek de deuk gelukkig was die niet groot. Hij bleef hier verder heel relaxt onder. Toen we aangekomen waren zagen we een gezellig huisje aan de Blanche Marie rivier. Het water was helder en je kon de vissen zien zwemmen. Er stond wel veel stroming en er lagen veel rotsen in de rivier waardoor je niet kon zwemmen. Maar het was heerlijk om er rustig te zitten en te genieten van het mooie uitzicht. Nadat we onze hangmatten hadden opgehangen en ons middagmaal hadden opgegeten zijn we de jungle ingegaan. Rudi ( de jager) wees nog een beschermde diersoort aan dit was een ‘Black Eagle’. Het was een mooi dier om te zien. We zijn eerst naar de grootste rivier van Suriname gegaan dit waren de Blanche Marie vallen. Daar hebben we lekker in het water gezeten en ondertussen waren er zwarte visjes die de dode huidcellen van onze voeten aten. Hierna gingen we door naar de Massage vallen. De rivier deed zijn naam wel eer aan want je kon er heerlijk gaan zitten en dan werd je rug gemasseerd. Toen vroeg Rudi ons of we nog een schot wilde lossen met zijn jachtgeweer. Dit wilde iedereen natuurlijk wel. Hierna zijn we terug naar het huisje gegaan en hebben we gegeten. ’s Avonds zijn we de jungle ingegaan om samen met Rudi te gaan jagen. We hoorden allerlei geluiden van brulkikkers tot apen en vogels. Het was een helse toch langs grote plassen waar wel langs moesten lopen en steile hellingen. Helaas hebben we niks gevangen. Daarna zijn we gaan slapen in onze hangmat.

Maandag zijn we vertrokken en zijn we weer richting Paramaribo gegaan. Gelukkig was het nu beter weer en hebben we er ongeveer 8 uur over gereden. Wij kwamen als eerste in Paramaribo aan onze chauffeur had lekker doorgereden. Toen hebben we nog een uurtje gewacht op de andere twee jeeps omdat er bij een van de jeeps de schokdempers kapot waren gegaan.

Stage
Van maandag tot woensdag loop ik samen met Kelly stage op de Ma Retraite school in Paramarbio. Deze basisschool ligt op vijf minuten afstand van ons wooncomplex dus dat is ideaal. Ik loop stage in groep 3 en voer hier ook mijn onderzoek uit. Ik doe onderzoek naar de bevordering van het leesplezier in de klas. Afgelopen dinsdag was de juf van mijn stageklas ziek dus toen werd er gevraagd of ik samen met Kelly de klas wilde runnen. We kwamen er al snel achter dat de juf geen programma had opgeschreven, dus toen hebben we samen even overlegd wat we die dag zouden gaan doen. De dag verliep vrij snel en het was een uitdaging om zonder ook maar een handleiding de lessen te geven. We hebben wat energizers in de lessen toegepast en merkten dat de kinderen hierover erg enthousiast waren. De volgende dag was de juf gelukkig weer beter en bedankte ze ons dat we voor haar hadden ingevallen.

• 03 Maart 2013 - 13:14

Jacquelinevael:

Heee sas.
    Weer een spannend avontuur. Gelukkig liep het goed af, jullie ongeluk. Daar had je mij niet over verteld. Er is overal gevaar daar. Wat goed van jullie dat je zonder programma de klas runde. Heb je nog wel gedacht aan jullie doelen. Je weet dat je die in het begin van de les moet benoemen en later nog effe checken. Grapje. Je hebt nu laten zien dat je flexibel bent en inventief. Toppie. Geniet daar.
    Je ma en de fam

• 05 Maart 2013 - 21:19

De Van Liere's:

He sas.

Leuk je avontuur weer te lezen, zo maak je nog eens wat mee he!
    Vraag me toch af wie die vrouw is die ook een reactie steeds stuurt onder de naam Jacqueline Vael, want dacht toch echt dat die anders van achternaam heet ;)
    Geniet van je verblijf nog en we mailen.

Groetjes ons