Paasvakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Waterschoot - WaarBenJij.nu Paasvakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Waterschoot - WaarBenJij.nu

Paasvakantie

Blijf op de hoogte en volg Saskia

04 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Hier weer eens een verhaal om jullie op de hoogte te houden van mijn avonturen.

Twee weken geleden zijn we op stap gegaan naar ‘Zazazu’ . Het uitgaansleven wordt hier pas leuk rond een uur of 2, dus voordat we vertrekken gaan we altijd even voorslapen. Rond half 1 stond Margot aan mijn deur om te vragen of ik even mee wilde komen, ze hoorde een vreemd geluid in haar kamer. Ondertussen had Margot de bezem al gepakt, mocht het een groot dier zijn dat kon ze die wegjagen. Wij gingen met zijn tweeën op zoek naar het beest, maar we konden niks vinden. Joyce dacht dat het geluid van buiten kwam maar wij waren er van overtuigd dat het uit de kamer kwam. Toen vroegen we aan een huisgenootje of zij een idee had waar het geluid vandaan zou kunnen komen. Ze vertelde ons dat ze dacht dat het geluid van het brandalarm kwam. Toen keken we naar boven naar het brandalarm. Twee keer misten we het geluid, omdat we waren afgeleid maar de derde keer zagen we dat het geluid inderdaad van het brandalarm kwam. De batterij was namelijk leeg. Toen moesten we er wel om lachen, omdat we beide zo bang waren geweest!

Vorige week woensdag hebben we Holi Phagwa gevierd. Dit feest werd gevierd in de palmentuin en op het onafhankelijkheidsplein. ’s Middags werd het in de palmentuin gevierd. We gingen er heen vol goede moed, we hadden ons poeder al meegenomen. Toen we daar aankwamen werd er langs alle kanten poeder gegooid. Binnen een halfuur zaten we al helemaal onder. Er werd Hindoestaanse muziek gespeeld waarop gedanst werd. Alle leeftijden waren van de partij tijdens het feest. ’s Avonds zijn we eerst wat gaan eten in het pannenkoekenhuis. Daarna zijn we naar het onafhankelijkheidsplein vertrokken. Daar traden verschillende bands op. Aan de ene kant van het veld trad ‘Yellow Claw’ op. Zo zie je maar dat ze in Suriname ook van Nederlandse muziek houden. Ze waren erg goed en we hebben met zijn allen de ‘Harlem shake’gedaan. Aan de andere kant van het veld was er top 40 muziek. Het was een erg gezellige avond. We kwamen volledig bepoederd thuis. Het poeder bleef ook nog wel een paar dagen zitten.

Deze week zijn we met Pasen naar de ‘Petrus en Paulus’ kathedraal geweest. Dit is de bekendste kerk in Paramaribo, de kerk is volledig van hout gemaakt. Het is het grootste houten gebouw van Zuid- Amerika. Het was een mooie dienst met een jeugdig koor. Zij konden echt hoog en mooi zingen. Het viel mij op dat er veel misdienaren waren en dat de bisschop een blanke man was. De dienst werd eigenlijk hetzelfde uitgevoerd als in Nederland. Eerst kwam er een preek, daarna werden we met wijwater besprenkeld en vervolgens mochten we om de hosti. Aan het einde van de dienst wenste iedereen elkaar vrede in plaats van een zalig Pasen. Ook werd het lied : ‘Oh happy day’ nog gezongen dit was erg vrolijk. Na de mis mocht iedereen de bisschop nog een hand geven, hij stond buiten de kerk te wachten. Het was een mooie belevenis.

Deze week doen we mee aan de AVD dit is een verglijking met de Nijmeegsevierdaagse. We lopen mee voor dansschool D en T. Dit is de dansschool van een vriend van een huisgenootje van ons. We lopen in een groep van rond de 40 personen. In deze groep lopen veel stagiaires mee. De eerste dag moesten we 12 kilometer lopen, we begonnen om half 4 met lopen. En tijdens het lopen hebben we verschillende dansjes laten zien. Het was een zware tocht. We kregen onderweg wel lekkere broodjes en ijsjes. En ook was er tussendoor een poort waar we doorheen moesten lopen, hier zaten sproeiers in die water op ons spoten. Om half 11 waren we klaar met lopen en werden we met een busje weer teruggebracht naar de dansschool. Van daaruit zijn we met spierpijn nog naar huis gefietst. Het was een leuke maar vermoeiende dag. Gelukkig stonden er wel veel mensen langs de kant van de weg om ons aan te moedigen. Ze zenden deze avondvierdaagse ook uit op de televisie, we waren door een stagebegeleider van een huisgenootje al gespot. Vandaag gaan we 13 km lopen en vrijdag lopen we er 20 en zaterdag 11. Dus er staat ons nog wat te wachten.

Hanna, Yvet, Margot en ik zitten sinds begin maart op kickboksen. Dit bevalt ons goed, de lessen zijn soms wel zwaar en achteraf hebben we vaak spierpijn maar het is de moeite waard.

• 04 April 2013 - 18:43

Carmen:

Haha ik lig hier helemaal dubbel om het 'brandalarmbeest' gelukkig dat het niks ernstigs was haha!
    En wat leuk van die kathedraal van hout en dat feest. Geniet nog maar lekker!!!

liefs van mij

• 04 April 2013 - 19:30

Gerda Weemaes:

Hallo Saskia

Ontzettend leuk om je avonturen te lezen , geniet er nog maar van.

Groetjes lo en gerda

• 04 April 2013 - 21:24

Kim:

Hee Sas,
    Wat leuk weer om te lezen zeg!! Haha ik zie het al helemaal voor me hoe je aan het stressen bent met dat geluid :) Amai en kickboksen had ik echt niet bij jullie verwacht ;)

• 04 April 2013 - 21:57

Simone Mortier:

Hey Saskia!
    Heel leuk om een verhaal van je te lezen!
    Veel plezier daar en geniet ervan!
    Groetjes
    Simone

• 04 April 2013 - 22:06

Jacqueline:

He saskia,
    Leuke outfit met al dat poeder. Blijft wel goed plakken zo te zien. Ik ben trots op je sportieve activiteiten.
    Ik hoop dat je zonder blaren het einde haalt. Succes. Veel plezier en dikke kus van ons.
    Groeten vanuit het koude walsoorden van je fam.

• 04 April 2013 - 22:49

Jessica:

So Sas!! Ruig hoor haha op kickboksen! Als je terug bent, willen we daarvan natuurlijk wel een voorstelling zien hè;)!

Geniet nog lekker daar, want wij gaan morgen weer lekker tentamens maken! ( zo jaloers op jullie!!! )

Liefs, Jessica

• 05 April 2013 - 20:19

Jet Van Liere:

Hoi Saskia

Bedankt voor je kaartje voor mijn verjaardag! Leuk dat je er aandacht!
    Geniet van je trip!!!

xxx

• 13 April 2013 - 19:15

Karin :

Hoi saskia,

Inderdaad, je bent erg sportief geworden, vierdaagse, kickboksen, tochten maken door de jungle! Lijkt me erg leuk dat Holi feest. Je ziet dit feest ook terug in een tv-reclame. Waren er bij ons ook maar zulke kerkdiensten, dan zat ik er vast wat vaker! Geniet nog van je uitstapjes en van het mooie weer!

Groetjes,
    Karin

• 14 April 2013 - 12:23

Marianmortier:

Hoi Saskia

Leuk dat je zoveel meemaakt, een hele ervaring! Ik hoorde van je moeder dat jullie van plan waren om nog naar Bonaire te gaan. Dat is een klein, maar mooi eiland, vooral klein Bonaire is heel mooi. Je moet dan ook zeker iets gaan drinken in Little Havanna. Dat is een bruin cafe van een neef van Peter (John Weemaes). Verder heel veel groetjes van ons en geniet er nog maar van !

groetjes Marian